در حال بارگذاری...

عکاسی صنعتی | عکاسی تبلیغاتی | استودیو ناین

عکاسی صنعتی - عکاسی تبلیغاتی - عکاسی معماری - غذایی - خط تولید منتخب بیش از ۳۵۰ برند برتر کشور

INDUSTRIAL PHOTOGRAPHY

Discover Over 10K of Industrial Photography & Advertising Photography

عکاسی معماری

ارسال شده در تاریخ : 1396/12/5

عکاسی معماری

به پیرامون خود که بنگریم در هر سمت و سویی آثاری از هنر معماری را خواهیم دید. از ساختمان های مدرن امروزی تا ساختمان های قدیمی تر. آثار و بناهای زیبای باستانی و بناهای یادبود، اینها همه و همه حاصل هنر معماری است. چه مهندسان معمار امروز و چه معماران باستانی، همه استادان زبر دستی بودند و هستند که با هندسه ای کاربردی، بنایی زیبا بر افراشته اند. زاویه ها، اضلاع، خطوط درهم و اشکال دیگر با نگاهی هنرمندانه در هم آمیخته شده اند تا از خشت و گل و فلز و سازه های امروزی بنایی برپا شود.
عکاسی معماری یا عکاسي ساختمان یکی از شاخه های پر طرفدار عکاسی صنعتی است که تقریبا می توان گفت که شاید بیشتر ما تجربه آن را داریم. در هر سفری که می رویم، اگر ساختمانی تاریخی ببینیم از آن عکاسی میکنیم، اگر بنای یادبودی ببینیم به سرعت دوربین خود را آماده میکنیم، اگر میدان زیبایی ببینیم کنارش یک عکس یادگاری خواهیم گرفت. 
اما عکاسی معماری(
عکاسی ساختمان ) به صورت حرفه ای وصنعتی آن، اینگونه ساده نیست.این ژانر از عکاسی، البته از نوع حرفه ای و تخصصی آن را می توان شاخه ای پر هزینه و گران نامید. تجهیزات و بخصوص لنزهای گران قیمت در کنار یک دوربین حرفه ای کار را برای شما تمام نخواهد کرد! مهمترین و گران ترین ابزار مورد استفاده در عکاسی معماری ( عکاسی ساختمان ) تجربه بسیار بالاست. یک عکاس معماری که متخصص عکاسی از بناست، با تکیه بر تجربه و خلاقیت خود، عکس هایی را از یک بنا چنان ثبت میکند که انگار خود او معمار آن بوده. شناخت دقیق زوایا و جزئیات از جمله نکاتی است که با تجربه بدست می آید. 
کوتاه ترین ساختمان جهان هم از بلندترین عکاس، بلندتر است و این بدان معنی است که اعوجاج در تمام عکس ها طبیعی است و این در حالی است که مهمترین نکته در عکاسی معماری، کج نبودن خط افق در تصویر است و همینطور عمود بودن بنا نسبت به خطوط افقی. این نکته ایست که در عکاسی معماری به صورت حرفه ای باید رعایت شود. که این نیز نیازمند تجربه و تجهیزات است. 
 یکی از این تجهیزات لنزی به نام تیلت شیف ( Tilt-Shift ) است که در عکاسی معماری ( عکاسی ساختمان ) حرفه ای نیاز است. این لنز که با تکنولوژی منحصر به فرد خود به اصلاح همگرایی خطوط عمودی پرداخته و با اصلاح پرسپکتیو، عکاسی از ساختمان های بلند را خوشایند میکند. به طور طبیعی وقتی میخواهیم از یک ساختمان بلند عکاسی کنیم باید سر دوربین را به سمت بالا و سر ساختمان بگیریم که این کار باعث ایجاد پرسپکتیو شده و خطوط عمودی بالای تصویر به هم نزدیک میشوند. این در حالیست که با استفاده از این نوع لنزها، دیگر نیازی به بالا بردن دوربین نیست، بلکه لنز با حرکت روی محور خود، بدون هیچ گونه اعوجاجی، کل ساختمان را در قاب ما ثبت میکند.این لنز همانگونه که بسیار مفید است و برای یک عکاس معماری ( عکاس ساختمان ) لازم، بسیار نیز گران است.
یکی دیگر از لنزهای بسیار کاربردی دیگر در عکاسی معماری (عکاسی ساختمان )
لنز چشم ماهی ( Fish eye ) است. لنز فیش آی با بازه بسیار پهن خود به عکاس معماری این اجازه را می دهد که عکس را با گستره بسیار زیادی ثبت کند. لنز فیش آی نیز که بیشتر برای کاربردهای هنری تر مورد استفاده قرار می گیرد لنز گران قیمتی است. 
دیگر لنزی که یک عکاس معماری باید در کیف لنزهایش موجود باشد، یک لنز واید یا سوپر واید است. گاهی یک محوطه و یا ساختمان به اندازه ای بزرگ و عریض است که به راحتی و با لنزهای نرمال قابل ثبت نیست و عکاس نیز فضایی برای دور شدن و از فاصله دورتر عکاسی کردن را نیز ندارد. اینجا یک لنز واید می تواند نجات بخش باشد. 

عکاسی معماری یا عکاسی ساختمان رابطه مستقیم با نور دارد. هر بنا با توجه به ویژگی ساختش دارای حجم های گوناگونی است. همانطور که می دانیم هر حجم از سه وجه طول، عرض و ارتفاع تشکیل شده است و این در حالیست که ما فقط دو وجه را در عکس هایمان داریم که با سایه ها می توانیم به یک عکس بعد ببخشیم. عکاسی از یک ساختمان یا بنا به ساعت شبانه روز بسیار وابسته است. این که ما در چه حالتی از روز عکاسی میکنیم می تواند در کیفیت عکس ما اثرگذار باشد. نور مستقیم و شدید یک ظهر تابستانی زمان ایده آلی برای عکاسی تبلیغاتی از یک ساختمان نیست. چرا که این نور باعث به وجود آمدن سایه های تند شده و قسمت هایی از سوژه که در نور شدید قرار دارند از لحاظ رنگ، کنتراست و جزئیات وضعیت مطلوبی ندارند. معمولا بهترین زمان به صورت عمومی ساعتی نزدیک به زمان طلوع و غروب است. ویژگی و جنس نور در این زمان ها برای یک عکاس ساختمان مطلوب است. البته به مانند تمامی قوانین عکاسی، این چهارچوبی بسته نیست و شاید بتوان با استفاده از تابش نور مستقیم خورشید عکس های هنری و با تکنیکی گرفت.
از آنجا که اکثر ساختمان ها از قانون تقارن پیروی می کنند، دیده شدن این تقارن به همراه خطوط، زوایا و جزئیات بنا برای تمام معماران جهان بسیار اهمیت دارد و این دلیلی است که آن ها به سراغ یک عکاس معماری یا عکاس ساختمان حرفه ای می روند. این بسیار مهم است که
عکاس صنعتی بتواند این جزئیات را به طور کامل و با نهایت کیفیت ارائه دهد. یک عکس معماری خوب باید بتواند زوایای پیچید ای را که با ظرافت طراحی شده است، به زیبایی به بیننده نشان دهد و در این راه از تکنیک های خاصی بهره می برد. تکنیک هایی نظیر پانوراما ( Panorama ) ، گستره رنگی یا دمایی بالا یا اچ دی آر ( HDR ) ، سیاره کوچک ( Little Planet )، تکنیک ضد نور و بسیاری تکنیک های دیگری که در بخش های مربوطه سایت درباره آنها سخن گفته ایم. 
در انتها باید این نکته را دانست که همانگونه که معماری هنری منحصر به فرد است، عکاسی معماری نیز تخصصی منحصر به فرد است و یک عکاس حرفه ای معماری بهتر از هر عکاسی توانایی درک و نمایش هنر معمار را دارا است.


نگارش : مهندس نیما ابوالقاسمی
هرگونه کپی برداری مقاله بالا، تنها با ذکر و لینک منبع ( https://www.studio9.co ) بلامانع است .

عکاسی صنعتی ( Industrial Photography ) در بین شاخه های گوناگون این صنعت؛ پرکاربردترین، متنوع ترین، تخصصی ترین و در عین حال گران ترین آنهاست که گاه با نام عکاسی تجاری نیز شناخته میشود.
شاید بتوان آن را بجای شاخه ، به ساقه و حتی تنه ی این صنعت نیز تشبیه کرد. چرا که در این نوع بین شاخه های دیگری نیز میتوانند گنجانده شوند. گاهی یک
عکاس صنعتی باید در تمام شاخه ها از نظر علمی و تجربی شناخت داشته باشد.
این رشته در حقیقت علم به نمایش در آوردن تمام جزئیات و زوایای یک محصول است؛ به گونه ای که از لحاظ کارشناسانه و زیباشناسانه در حدی باشد که توجه بیننده را جلب کرده و برای چند ثانیه اندیشه بیننده را درگیر خود نماید. هر محصول تولیدی یک ویژگی منحصر به فرد دارد که رسالت تصویربردار در به نمایش درآوردن ویژگی خاص آن است. تفاوتی ندارد که محصول تولیدی یک ماشین سنگین ترانزیتی باشد یا یک گوشواره بسیار کوچک و یا حتی یک دانه ی گرانول (مواد اولیه تولیدات پلاستیکی)؛ همه و همه ی این محصولات، زوایا و پیچیدگی های خاص خود را دارند که با چنین گستردگی و تنوع محصولی ، واضح است که یک متخصص حرفه ای نیاز به دانشی شگرف از هر نوع صنعت و محصولی دارد تا بتواند با تجربه و توانایی اش بهترین نتیجه ممکن را به دست آورد.
برای مطالعه کامل مطلب به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید.

 

عکاسی معماری یا ساختمان یکی از شاخه های پر طرفدار است که تقریبا می توان گفت شاید بیشتر ما تجربه آن را داریم. در هر سفری که می رویم، اگر بنایی تاریخی ببینیم از آن عکاسی میکنیم، اگر بنای یادبودی ببینیم به سرعت دوربین خود را آماده میکنیم، اگر میدان زیبایی ببینیم کنارش یک یادگاری خواهیم گرفت. 
این ژانر به صورت حرفه ای آن، اینگونه ساده نیست. این ژانر را می توان شاخه ای پر هزینه و گران نامید. تجهیزات و لنزهای گران قیمت در کنار یک دوربین حرفه ای کار را برای شما تمام نخواهد کرد ! مهمترین و گران ترین ابزار مورد استفاده در عکاسی معماری تجربه بسیار بالاست. یک عکاس حرفه ای که تخصص آن تصویربرداری از بناها است، با تکیه بر تجربه و خلاقیت خود، تصاویری را از یک بنا چنان ثبت میکند که انگار خود او معمار آن بوده است. شناخت دقیق زوایا و جزئیات از جمله نکاتی است که با تجربه بدست می آید. 
کوتاه ترین ساختمان جهان هم از بلندترین عکاس، بلندتر است و این بدان معنی است که اعوجاج در تمام تصاویر طبیعی است. این در حالی است که مهمترین نکته در عکاسی معماری ، کج نبودن خط افق در تصویر است و همینطور عمود بودن بنا نسبت به خطوط افقی. این نکته ایست که در این ژانر به صورت حرفه ای باید رعایت شود. که این نیز نیازمند تجربه و تجهیزات است. 
 یکی از این تجهیزات لنزی به نام تیلت شیف ( Tilt-Shift ) است که در 
عکاسی ساختمان  حرفه ای نیاز است. این لنز که با تکنولوژی منحصر به فرد خود به اصلاح همگرایی خطوط عمودی پرداخته و با اصلاح پرسپکتیو، تصویربرداری از ساختمان های بلند را خوشایند میکند. 

برای مطالعه کامل مطلب به مقاله 
عکاسی معماری مراجعه فرمایید.

عکاسی غذایی و مواد غذایی در سطح حرفه ای، عکاس غذایی ، باید داستان و هدف غذایی را که قصد تصویربرداری از آن را دارد مشخص کند. این که تصویر او چه رسالتی دارد بسیار مهم است. می خواهیم با عکس خود بیننده را گرسنه کنیم؟ میخواهیم او را  به سفری خاص ترقیب کنیم؟ هدفمان تداعی کردن نوستالژی در ذهن بیننده است یا میخواهیم محصول خاصی را تبلیغ کنیم؟ همه اینها اهمیت دارد چراکه عکاسی غذایی فقط برای نمایش نیست و در پس هر عکس پیامی نهفته است.باید هدف را از پیش مشخص کنیم، چرا که این هدف ما است که راهنمای ما در انتخاب تنظیمات، لوازم جانبی، مواد غذایی، محل و نوع نورپردازی است.
مهمترین هدف در این ژانر، تمرکز روی رنگ، بافت، شکل و ظرافت غذاست و این مهم تنها با یک نورپردازی دقیق به دست می آید. یک عکاس حرفه ای می داند که با چه نوع نورپردازی می تواند تازگی و شادابی مواد غذایی را نشان دهد. بیشتر، تازه کارها از نورهای مسقیم فلاش استفاده می کنند که این نور باعث از دست رفتن بافت، شسته شدن رنگ، روشنایی بیش از حد و تخت شدن تصویر می گردد و این بزرگ ترین معذلی است که یک عکاس تازه کار برای عکاسی از خوراکی ها دارد این نوع عکس ها به هیچ عنوان قابل قبول و استفاده نیست. بحث نورپردازی در این ژانر به تجربه و مهارت تصویربردار وابسته است. هرچه فرد با تجربه تر باشد و شناخت بیشتری از جنس نور داشته باشد تصویر جذاب تر و خوش آب و رنگ تری را ثبت میکند. برای بدست آوردن نور خوب برای یک خوراکی باید از انواع سافت باکس ها و چترهای نرم کننده نور استفاده کرد و یا اگر میخواهیم با نور طبیعی عکاسی کنیم بهتر است یک رفلکتور همراه داشته باشیم. درباره نورپردازی از خوراکی ها،در کلاس های
آموزش عکاسی از غذا به طور مفصل صحبت خواهیم کرد و اما جایگاه تزئینات و لوازم استفاده شده دراین ژانر کجا است؟

برای مطالعه کامل این مطلب به مقاله عکاسی غذایی مراجعه فرمایید.

عکاسی خط تولید به تصویربرداری از روند تولید یک کارخانه از لحظه ورود مواد اولیه به نوار نقاله و طی مسیرش تا به انتها که به بسته بندی ختم میشود اطلاق میگردد . امروزه یکی از اصلی ترین چالش ها در عکاسی خط تولید کارخانه های پیشرفته تر که از دستگاه ها و ماشین آلات تمام اتوماتیک درون خط خود بهره می برند، نبود یا کمبود نیروی انسانی است. می دانیم که نقش یک موجود زنده و به خصوص انسان در یک تصویر، به آن زندگی می بخشد، و ترکیب کارایی انسان و ماشین در کنار هم و حرارت و گرمی انسان در برابر سردی ماشین در تصاویر می تواند تعادلی زیبا را خلق کند. امروزه عکاسانی که برای عکاسی از خطوط تولید وارد خطوط تولید یک کارخانه می شوند باید خود را برای چالشی اساسی رو به رو کنند و این چالش همان سردی ماشین است. یک عکاس کارخانه یا عکاس خط تولید با تجربه می تواند با استفاده از تکنیک های متنوع و نورپردازی های خاص حس زندگی را به عکسی تمام ماشینی ببخشد و کمبود پویایی و حرکت انسانی را با نور و تکنیک جبران نماید.

برای مطالعه کامل مطلب به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید.

عکاسی تبلیغاتی بر خلاف عکاسی صنعتی که بر پایه واقعیت بنا شده است، سعی بر عبور از واقعیت دارد و پا را فراتر از اصل موجودیت یک کالا یا فرایند گذاشته و به دنیای زیبای رویا نزدیک می شود. در عکاسی تبلیغاتی سفره ای را تدارک می بینید که شاید در واقعیت هرگز چنین سفره مفصل و مجللی برپا نشود. این انتقال حس رویا گونه به بیننده باعث تحریک ادراک او شده و بیننده را تبدیل به یک مشتری می نماید.
در تعریفی متفاوت تر از
عکاسي تبلیغاتي، می توان آن را تیزری ثابت نامید که با سبکی متفاوت از یک تیزر تلوزیونی، همان مسیر را رفته و هدفی مشابه آن دارد.

برای مطالعه کامل مطلب به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید.

 

این واژه در کشور ما واژه ای غریب است. 
عکاس صنعتی به دنبال خلق و تفکری فرا حقیقی نیست، او به دنبال زیبایی های حقیقی رفته تا از میان هزاران صحنه ای که اتفاق می افتد، یک صحنه خاص آن را ثبت کند. به طور مثال در صنعت ریختگری، تخلیه مذاب بارها و بارها اتفاق می افتد، اما عکاس صنعتي منتظر میماند. بارها این تصویر را نگاه میکند و با بررسی تمامی عوامل، آن لحظه ای را ثبت میکند که فیگور مذاب ریز و پاتیل و زنجیرش در بهترین و زیبا ترین حالت باشد و خود مذاب نیز بهترین رنگ و حالت را داشته باشد.
او فردی است که با شکیبایی، زیباترین لحظه از اتفاقی را به تصویر میکشد که کاملا حقیقی و در حال انجام است، بی آنکه بزرگنمایی یا حتی ترفندی در میان باشد و این اصلی ترین تفاوتی است که میان او و یک عکاس تبلیغاتی وجود دارد.

برای مطالعه کامل مطلب به مقاله عکاس صنعتی مراجعه فرمایید.


عکاس تبلیغاتی با در دست داشتن ترفندهایی جادویی، به مانند یک شعبده باز، بعد دیگری از یک محصول یا صحنه را به نشان می دهد. ما در عکس تبلیغاتی یک چای، استکانی را می بینیم که در حال افتادن است و چای داخل آن به شکل زیبایی بین میز و هوا معلق است. در یک بیلبورد شهری، تبلیغ مبلمانی را می بینیم که فقط قسمتی از دسته مبل و پارچه اش تصویربرداری شده است. و یا در تبلیغ یک چسب قطره ای میزی را میبینیم که از یک نقطه به دیوار چسبیده است و معلق میان زمین و سقف مانده است.
این وظیفه بر عهده عکاس تبلیغاتی است، که یک تصویر را به گونه ای کارگردانی کند که با خلق یک فضای فرا واقعی دید بیننده را به خود گره زده و افکار او را مدتی درگیر نماید.


برای مطالعه کامل مطلب به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید.

 

عکاسی خودرو، یکی از دشوارترین ژانرهاست. ما در این سبک با یک غول بزرگ مکانیکی و صنعتی طرف هستیم که باید او را به شکلی زیبا به نمایش در آورده و حس و حال خاصی را از دیدن تصویرش به بیننده منتقل کنیم و این خود چالشی بزرگ است. درست است که زیبایی خود خودرو کمک بزرگی در جذابیت تصویر می کند اما این به آن معنی نیست که کار ساده ای پیش رو است. این ژانر، راه و روش خاص خود را دارد. نورپردازی، رنگ، تصویر، زاویه و دیگر عواملی که می بایست رعایت شود تا یک عکس حرفه ای - جذاب و اصولی از یک خودرو شکل گیرد. شوربختانه در کشور ما بسیار اتفاق می افتد که عکاسی از خودرو بدون در نظر گرفتن نکات کلیدی انجام گرفته و نتیجه قابل قبولی را در پی نداشته است. که ما در مقاله مربوطه به آن خواهیم پرداخت .

برای مطالعه کامل مطلب به مقاله 
عکاسی خودرو مراجعه فرمایید.

 

 عکاسی طلا و جواهرات،‌ ( Jewellery Photography ) یکی از اصلی ترین و در عین حال تخصصی ترین آنهاست.
نمایش دقیق جزئیات، رنگ، درخشش، تراش و سایر نکاتی که یک طراح به زیبایی در محصول خود طراحی کرده و سازنده نیز با توان بالا آن را ساخته است، با یک دوربین ساده قابل ثبت نیست. رنگ طلایی طلا با آن درخشش خیره کننده، سنگ های ارزشمند و گران بها با تراش ها ی منحصر به فرد، جواهرات رنگارنگ با رنگ های خاص و زیبای خود نکاتی نیستند که بتوان با حداقل تجهیزات و یک دوربین آماتور آنها را ثبت کرد.
استفاده از
لنزهای ماکرو ( Micro Lens ) از نکات کلیدی و مهم است. اما اینکه صرفا یک لنز ماکرو داشته باشیم می توانیم به صورت دقیق و حرفه ای عکاسی این کار را انجام داد؟ 


با ما همراه باشید برای مطالعه کامل مطلب عکاسی طلا جواهر 
 

عکس صنعتی، تصویری بی آلایش از یک فرایند صنعتی و یا کالای تجاری است، به گونه ای که با نمایش دقیق و با کیفیت یک کالا و یا یک فرایند صنعتی، ابعاد و مشخصه های آن را برای بیننده بازگو نماید.  معمولا برای معرفی کامل از تمام جهات یک کالای تجاری در وب سایت ها، صفحات کاتالوگ ها و … آماده می گردد و تنها هدفش نمایش کامل آن کالای تجاری است. تصویر صنعتی از یک کالا، معمولا تصویری است که در زمینه کاملا سفید گرفته می شود تا طراح بتواند پس از برش، از آن در طراحی اش استفاده کند. نوعی دیگر از عکس صنعتی، عکاسی ۳۶۰ درجه از محصول است. در این روش با عکاسی پی در پی و دورتا دور یک کالا تصویری به دست می آید که در نهایت با نرم افزارهای مخصوص به یک قطعه کوتاه فیلم مانند تبدیل می گردد که بیننده می توان به میل خود کالا را به هر جهتی که تمایل دارد چرخانده و ابعاد مختلف کالا را بررسی نماید.

برای مطالعه کامل مطلب به مقاله عکس صنعتی مراجعه فرمایید.


عکس تبلیغاتی برای نخستین بار بر روی دیوار غارها نمایان شد ! از همان آن زمان که انسان به ارتباط اندیشید، و این اندیشه نخستین گام در هنر تبلیغات بود.
انسان های نخستین با نقاشی بر پیکر دیوارها، منظور و هدف خود را به زیبایی و شکوهمندی بیان می کردند. با خلق صحنه های جذابی از شکار، نوع همزیستی، تصاویری از اشیا پیرامونشان، تجمع ها و خانواده ها را به تصویر کشیدند و بی آنکه کلامی گفته باشند یا کلمه ای نوشته باشند، ما را به کشف سبک زندگی و تجسم حقایق اجدادمان رهنمون ساخته اند.
با پیشرفت صنعت عکاسی و با راه یابی دوربین های تک لنزی اولیه به بازار، عکاسی به هنری ارزانتر و قابل دسترس تر تبدیل شد و در این مسیر، راه پر فراز و نشیبی را تا به امروز پیموده است. تصاویر بجای مانده از جنگ های جهانی، کارگران و صنعتگران پیشین و بسیاری تصاویر قدیمی، خود تابلوی بزرگیست برای تبلیغات. شاید این تصاویر هر یک نخستین عکس تبلیغاتی انسان در عصر حاضرند. تبلیغاتی اگرچه گاهی تلخ و شیرین، علیه جنگ، از آغاز صنایع و تکنولوژی های نو، و در این راه، حق عکاسان بیشماری بر گردن ما است. چه بسیار کسانی که در این راه جان خود را از دست داده اند تا این هنر را به هنری پایدار بدل کنند. درست است تصاویر بجا مانده از آنان هرگز با نام و هدف
عکس تبلیغاتی ثبت نشده بود، اما هرگز نمی توان تاثیر بسزای آن ها را در شکل گیری این هنر انکار کرد. این تصاویر چنان در جوامع و محافل سیاسی و اقتصادی آن زمان اثر گذار بود که شاید بتوان نطفه پیشرفت تکنولوژی با دوری از جنگ را در پام های آن عکاسن جستجو کرد. 

برای مطالعه کامل این مقاله به بخش 
مقاله مربوطه مراجعه فرمایید. 
در بخش مقالات و دانشنامه عکاسی ناین میتوانید اطلاعات بیشتری را در خصوص آموزش عکاسی صنعتی کسب نمایید.